Συμβουλές για γονείς

Οργάνωση μελέτης και χρόνου του παιδιού

ΕκτύπωσηΕκτύπωση

μαμά και κόρη διαβάζουνΗ οργάνωση από πολύ νεαρή ηλικία σε σχέση με τα μαθήματα βοηθά τους γονείς να μην πελαγώνουν και το παιδί να αποδίδει καλύτερα, αλλά και να του μένει πραγματικός ελεύθερος χρόνος για παιχνίδι! Σας παρουσιάζουμε τις καλύτερες συμβουλές μελέτης!

 

Η ύπαρξη οργάνωσης/ προγράμματος στην καθημερινή ζωή του παιδιού τού παρέχει ασφάλεια και μειώνει το άγχος και τη σύγχυσή του. Γνωρίζοντας τα καθήκοντά του, το παιδί γίνεται υπεύθυνο, μαθαίνει τα όρια τα δικά του και των άλλων. Η οργάνωση είναι προϋπόθεση και για μια αποδοτική μελέτη. Πολλές φορές οι γονείς, στην αγωνία τους να βοηθήσουν το παιδί τους με το διάβασμα, καταλήγουν οι ίδιοι να περνούν όλο το χρόνο τους ως «μαθητές», με αποτέλεσμα και το παιδί να μη μαθαίνει αποτελεσματικούς τρόπους για να μελετά μόνο του, αλλά και να πιέζεται ή να αντιδρά από τη διαρκή παρουσία του γονέα.

 

5+1 συμβουλές οργάνωσης!

  1. Είναι προτιμότερο να επιλέγεται ο ίδιος πάντοτε χώρος για μελέτη, ο οποίος πρέπει να διαφέρει από το χώρο χαλάρωσης/ ξεκούρασης (π.χ. δεν μελετάμε τα μαθήματα του σχολείου στο κρεβάτι).
  2. Στο γραφείο πρέπει να υπάρχουν αποκλειστικά και μόνο αυτά που είναι απαραίτητα για το διάβασμα του συγκεκριμένου μαθήματος (π.χ. να μην υπάρχουν παιχνίδια ή οτιδήποτε αποσπά το παιδί από τη μαθησιακή διαδικασία).
  3. Καλό είναι να υπάρχει το σχολικό πρόγραμμα των μαθημάτων μαζί με αυτό των εξωσχολικών δραστηριοτήτων (κολύμβηση, ξένες γλώσσες κ.λπ.) αναρτημένο σε ένα σταθερό σημείο πάνω στο γραφείο, ώστε το παιδί να αντιλαμβάνεται καλύτερα (και οπτικά) τις υποχρεώσεις του.
  4. Μαθαίνουμε στο παιδί να σχεδιάζει το ημερήσιο πρόγραμμα μελέτης. Γράφει σε ένα χαρτί τη σειρά των μαθημάτων (καλό είναι να ξεκινάμε από τα δύσκολα γιατί είμαστε ξεκούραστοι) και των δραστηριοτήτων που απαιτούνται καθώς και των διαλειμμάτων με χρονικά όρια. Πάνω στο γραφείο υπάρχει και ένα ρολόι. Βοηθά το παιδί στην αντίληψη του χρόνου, αλλά συμβάλλει και στην καλύτερη γνώση του εαυτού του (π.χ. διαπιστώνει πόσο χρόνο χρειάζεται για τη μάθηση, πού και πόσο δυσκολεύεται κ.λπ.).
  5. Τα διαλείμματα είναι σημαντικά και απαραίτητα στη μάθηση. Η διάρκειά τους πρέπει να προκαθορίζεται και να τηρείται, ενώ είναι απαραίτητο να γίνεται αλλαγή του χώρου.
  6. Κατά τα σύντομα διαλείμματα αποφεύγονται οι δραστηριότητες που διακόπτονται δύσκολα (τηλεόραση, υπολογιστής).

Στα άδυτα της μελέτης!

Πώς πρέπει λοιπόν να διαβάζει ένα παιδί;

  • Διαβάζουμε τίτλους, κοιτάζουμε πίνακες, φωτογραφίες. Έτσι, σχηματίζεται στο μυαλό η πρώτη ιδέα για μαμά και κόρη διαβάζουντο μάθημα.
  • Η επεξεργασία του κειμένου γίνεται χωρίζοντας το κείμενο σε παραγράφους. Κάθε παράγραφος έχει διαφορετικό νόημα. Υπογραμμίζουμε τις λέξεις-κλειδιά.
  • Εντοπίζουμε την κεντρική ιδέα (βασικό νόημα) της παραγράφου και παροτρύνουμε το παιδί να γράψει έναν πλαγιότιτλο.
  • Αν υπάρχει κάποιο όνομα που δυσκολεύει το παιδί στην εκμάθησή του (π.χ. στο μάθημα της Ιστορίας), καλό είναι να το γράφει σ’ ένα χαρτί 2-3 φορές.
  • Κάνουμε ερωτήσεις στο παιδί και αυτό απαντά. Σημασία, λοιπόν, έχει να συγκρατεί τις βασικές πληροφορίες του κειμένου και όχι να το αποστηθίζει αυτολεξεί.
  • Αφού έχουμε καθίσει κάποιες φορές μαζί με το παιδί και έχουμε δει πως έχει κατανοήσει αυτές τις βασικές αρχές, το αφήνουμε να τις εφαρμόσει μόνο του. Κάθε παιδί θα βρει και άλλους τρόπους που θα του ταιριάζουν, ώστε σιγά-σιγά να μπορέσει να ανεξαρτητοποιηθεί στο διάβασμά του. Έτσι, ο ρόλος των γονιών στο διάβασμα του παιδιού τους θα περιοριστεί στο στοιχειώδη έλεγχο των σχολικών του υποχρεώσεων (ορθογραφία, ανάγνωση, κ.λπ.).

Top tip

Χρειάζεται να λάβετε υπόψη ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και έχει τους δικούς του ρυθμούς μάθησης. Γι’ αυτό προσαρμόστε το πρόγραμμα οργάνωσης της μελέτης, ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία, τη συγκέντρωση, τη μνήμη του. Σε κάθε περίπτωση, όμως, οφείλετε να αποδέχεστε και να ενθαρρύνετε το παιδί, το οποίο θα πρέπει καθημερινά να ακούει «πόσο μοναδικό και σπουδαίο είναι» και ότι «μπορεί να τα καταφέρει».

 

Βοηθήματα οργάνωσης

Ένα σχολικό ημερολόγιο είναι ένα χρήσιμο οργανωτικό εργαλείο, τόσο για εσάς όσο και για το παιδί σας, ώστε να οργανώνει σωστά τη μελέτη του. Είναι ακόμη πιο χρήσιμο για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, καθώς εκεί θα καταγράφει τι έκανε στο σχολείο και τι έχει για το σπίτι ανά μάθημα, ενώ κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει και ένας δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ δασκάλου και γονέα.

 

Με την συνεργασία της ψυχολόγου (πτυχιούχου Παντείου Πανεπιστημίου), MSc στην Σχολική Ψυχολογία (Πανεπιστήμιο Αθηνών), Αναστασίας Γκοτσοπούλου.

happy baby