Συμβουλές για γονείς

Oι ανησυχίες του πρώτου μήνα της εγκυμοσύνης

εγκυος γυναίκα

Είναι πολύ φυσιολογικό στην αρχή της εγκυμοσύνης σας να σας κατακλύζουν διάφορες ανησυχίες και απορίες. Η συμβουλή μας είναι μία αλλά πολύ σημαντική: να έχετε θετική σκέψη!

 

«Θα γεννηθεί γερό το μωρό μου;»

«Τις περισσότερες ώρες της ημέρας ανησυχώ για την έκβαση της εγκυμοσύνης μου. Πολλά βράδια μάλιστα ξυπνάω έντρομη καθώς βλέπω φοβερούς εφιάλτες, ότι χάνω το μωρό μου ή ότι το γεννάω και μοιάζει με τερατάκι. Τι να κάνω;»

Αν αυτό σας κάνει να αισθάνεστε λιγότερο ανήσυχη, σας διαβεβαιώνουμε ότι κάθε μέλλουσα μητέρα κυριεύεται συχνά από τέτοιες σκέψεις για το μωρό της. Η διαβάθμιση της ανησυχίας οπωσδήποτε διαφοροποιεί τα πράγματα. Αυτό σημαίνει ότι καταρχήν η ανησυχία για το μωρό είναι αναπόφευκτη παρενέργεια της εγκυμοσύνης. Υπάρχει, όμως, ενίοτε και η ανησυχία που «κατατρώει» την έγκυο και επηρεάζει αρνητικά την ψυχοσωματική της υγεία. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται η συμβουλή του ειδικού. Πιθανόν πάλι εσείς να είστε εξαιρετικά αγχωμένη σχετικά με το θέμα αυτό για κάποιον συγκεκριμένο λόγο που αφορά την υγεία του εμβρύου. Οπότε καλό είναι να γίνει μία υπερηχογραφική εξέταση του μωρού προκειμένου να καταλαγιάσουν οι φόβοι σας. Όσον αφορά στις διαταραχές του ύπνου οι ερευνητές θεωρούν ότι οφείλονται στο «κοκτέιλ» των ορμονών εγκυμοσύνης. Ειδικά κατά το τελευταίο τρίμηνο της εγκυμοσύνης, περνάτε μεγαλύτερο ποσοστό του ύπνου στη φάση REM (το στάδιο του ύπνου όπου βλέπουμε όνειρα και μπορεί πιο εύκολα να ξυπνήσουμε). Προσπαθήστε να μην ανησυχείτε για τα όνειρά σας. Το γεγονός ότι είδατε κάποιον εφιάλτη σχετικό με το μωρό δεν σημαίνει ότι αυτό θα το ζήσετε και στην πραγματικότητα. Τέλος, συζητήστε όλους τους φόβους και τις απορίες σας, σχετικά με το έμβρυο, με τον γυναικολόγο σας. Μπορείτε ακόμη να απευθυνθείτε σε κάποιο ειδικό μαιευτικό κέντρο όπου αντιμετωπίζονται τέτοια προβλήματα. Να θυμάστε, όμως, ότι πρέπει να εμπιστευτείτε την αξιολόγηση του ειδικού, διαφορετικά το πρόβλημα γίνεται εντονότερο τόσο για τη δική σας ψυχική ηρεμία και υγεία όσο και για του μωρού σας.

 

«Θα χαλάσει πολύ το σώμα μου;»

«Προσέχω πολύ τη διατροφή μου και το βάρος μου. Αλλά με αγχώνει πολύ το ενδεχόμενο μήπως το σώμα μου δεν επανέλθει ποτέ πια στην προηγούμενη μορφή του μετά τον τοκετό…»

Είναι φυσιολογικό να αγχώνεστε για τη σιλουέτα σας. Όσο κι αν προετοιμαστείτε για να συνηθίσετε τη νέα κατάσταση, η καθημερινότητα σιγά σιγά θα σας… προσγειώνει. Θα αλλάξετε αρκετές φορές το μέγεθος των ρούχων σας, θα βλέπετε τη ζυγαριά να ανεβαίνει και θα δυσκολεύεστε  στις κινήσεις σας λόγω του όγκου σας που μεγαλώνει.Τίποτε από όλα αυτά δεν θα σας ακολουθήσει για όλη σας τη ζωή, παρά μόνο εάν παραμελήσετε τη διατροφή σας και το σώμα σας. Διότι πρέπει να γνωρίζετε ότι τα κιλά που παίρνει μια γυναίκα μετά την εγκυμοσύνη, δεν αποτελούν αναπόφευκτο αποτέλεσμα της κύησης. Είναι συνήθως αποτέλεσμα της μεγάλης αύξησης του βάρους, της κατανάλωσης λάθος τροφών και της ελλιπούς άσκησης κατά τη διάρκεια αυτών των εννέα μηνών. Αν η έγκυος λάβει όσο βάρος χρειάζεται ώστε να θρέψει το έμβρυο που αναπτύσσεται και παραμείνει σε καλή φυσική κατάσταση, το σώμα της επανέρχεται στη μορφή που είχε πριν την εγκυμοσύνη, μέσα σε μερικούς μήνες από τη γέννηση του μωρού. Όσο για το «άνοιγμα» της μέσης, θα το συνηθίσετε! Απλώς επειδή είναι από τις πρώτες αναπόφευκτες συνέπειες της εγκυμοσύνης, αγχώνει και τις μέλλουσες μαμάδες. Είναι πιθανό να αποτελεί ένδειξη ότι παίρνετε βάρος πολύ γρήγορα ή μπορεί να είναι αποτέλεσμα της διάτασης του εντέρου, η οποία συμβαίνει συχνά στην αρχή της εγκυμοσύνης. Φροντίστε, λοιπόν, το σώμα σας. Αυτοί οι εννέα μήνες αποτελούν μια καλή ευκαιρία για να ακολουθήσετε έναν περισσότερο υγιεινό τρόπο ζωής μέσα από τη διατροφή και την άσκηση (εφόσον βέβαια ο γιατρός σας την επιτρέπει). Μια ακόμη καλή λύση για να τονώσετε το ηθικό σας είναι να ανανεώσετε την γκαρνταρόμπα σας. Οι ενδυματολογικές επιλογές, που έχει σήμερα μια μέλλουσα μαμά, είναι πολλές και ακολουθούν την τελευταία λέξη της μόδας. Χαρίστε στον εαυτό σας μερικά άνετα, κομψά ρούχα και γοητεύστε τους γύρω σας! 

 

Συνεχής κόπωση

«Αισθάνομαι συνεχώς κουρασμένη. Ακόμη κι όταν δεν καταπονούμαι σωματικά, αισθάνομαι εξαντλημένη. Έτσι θα κυλήσουν και οι υπόλοιποι μήνες της εγκυμοσύνης μου;» 

εγκυος κοιμάταιΕφόσον ο γιατρός σας δεν έχει περιορίσει τις δραστηριότητές σας και δεν απασχολείστε σε εργασία ιδιαίτερα επικίνδυνη ή κουραστική, δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος ανησυχίας. Απεναντίας, θα έπρεπε να  ανησυχούσατε εάν δεν αισθανόσασταν κουρασμένη. Και αυτό διότι τώρα που κυοφορείτε, το σώμα σας «δουλεύει» σκληρά (ακόμη κι όταν εσείς ξεκουράζεστε). Απλώς εσείς δεν μπορείτε να δείτε τις προσπάθειες που καταβάλλει. Καταρχάς, διαμορφώνει το σύστημα υποστήριξης της ζωής του μωρού σας, δηλαδή τον πλακούντα, το οποίο ολοκληρώνεται προς το τέλος του πρώτου τριμήνου της κύησης. Προσαρμόζεται, επίσης, το σώμα σας στις ποικίλες φυσικές και συναισθηματικές ανάγκες της εγκυμοσύνης. Το ενοχλητικό αυτό συναίσθημα της κόπωσης υποχωρεί μετά τον τέταρτο μήνα, κι ενώ έχουν ολοκληρωθούν αυτές οι διεργασίες. Το διάστημα αυτό θα αρχίσετε να ανακτάτε την ενεργητικότητά σας. Μέχρι τότε, βέβαια, καλό είναι να ξεκουράζεστε και να μην πειραματίζεστε με τις αντοχές του σώματός σας. Μπορεί να χρειαστεί να εργάζεστε λιγότερες ώρες ή και να πάρετε ολιγοήμερες άδειες από την εργασία σας. Περιορίστε, λοιπόν, τις δραστηριότητές σας τουλάχιστον κατά το ήμισυ. Απολαύστε την ξεκούραση που επιβάλλεται αυτούς τους πρώτους μήνες της εγκυμοσύνης (όπως και τους επόμενους, βέβαια), διότι είναι η ευκαιρία σας να εστιάσετε την προσοχή σας στον εαυτό σας χωρίς να αισθάνεστε ενοχές και κυρίως χωρίς να σας το καταλογίζουν οι άλλοι. Προσέξτε τη διατροφή σας! Η κόπωση του πρώτου τριμήνου επιδεινώνεται, συνήθως λόγω της έλλειψης σιδήρου, πρωτεϊνών ή απλώς θερμίδων. Ελέγξτε το διαιτολόγιό σας και αντισταθείτε στους πειρασμούς. Τα γλυκά δίνουν μεν ενέργεια στον οργανισμό, αλλά πρόσκαιρα, αφήνοντάς σας πιο κουρασμένη από πριν.

Top tip 

Μη φοβάστε να ενοχλήσετε το γιατρό σας για να του θέσετε οποιαδήποτε ανησυχία σας. Είναι καλύτερο να κάνετε μία… χαζή ερώτηση παρά να μην την κάνετε καθόλου και να αγχώνεστε καθημερινώς!

 

Με τη συνεργασία του μαιευτήρα-γυναικολόγου, Νίκου Μουρελάτου

 

happy baby