Συμβουλές για γονείς

Μήπως ζείτε τη ζωή των άλλων, αντί για τη δική σας;

ΕκτύπωσηΕκτύπωση

γυναίκα εργάζεται

Σε όλους μας συμβαίνει κάποιες φορές, να βάζουμε τις επιθυμίες μας σε δεύτερη μοίρα, προκειμένου να βοηθήσουμε τα παιδιά,τους γονείς ή  τους φίλους μας.

Αυτό είναι κάτι φυσιολογικό, που μπορεί να συμβεί, εάν οι περιστάσεις το απαιτήσουν και εάν εμείς το επιλέξουμε!

Μερικοί όμως άνθρωποι, από νωρίς στην ζωή τους, προκειμένου να ανταποκριθούν στις προσδοκίες κάποιων δικών τους ανθρώπων, δίνουν πάντα  προτεραιότητα στις επιθυμίες των άλλων και όχι στις δικές τους. Αυτό με τον καιρό τους κάνει να νιώθουν δυστυχισμένοι, όμως δεν έχουν την ικανότητα να το αναγνωρίσουν και κατά συνέπεια να το συνειδητοποιήσουν.

 

Μήπως σε αυτές τις γραμμές αναγνωρίζετε κάτι από τον εαυτό σας;

 Ή ακόμη χειρότερα, μήπως περιμένετε από τα παιδιά σας να σας «ευχαριστούν» με την συμπεριφορά τους και άθελά σας τα ωθείτε σε ένα λανθασμένο τρόπο αντίληψης της καθημερινότητας;

Διαβάστε το πολύ ενδιαφέρον άρθρο της κας Παναγιώτας Κυπραίου που ακολουθεί και τολμήστε να αλλάξετε αυτό το μοντέλο ζωής!

 

Τι είναι η «Συνεξάρτηση»;

«Συνεξάρτηση» είναι όταν αναλαμβάνεις τα προβλήματα των άλλων, σα να είναι δικά σου. Όταν ενδιαφέρεσαι για τις ανάγκες και τα συναισθήματα των άλλων, τις προτιμήσεις, τους στόχους και τη ζωή των άλλων, παραμελώντας ή ακόμη και χάνοντας επαφή με τα πραγματικά δικά σου θέματα.

 

Πως αναπτύσσεται η συνεξάρτηση;

Η συνεξάρτηση αναπτύσσεται όταν ένα παιδί είναι σε ανισότιμη σχέση με τους γονείς του.

Αναπτύσσεται όταν το παιδί μαθαίνει να βάζει στην άκρη τις δικές του ανάγκες και τις δικές του επιθυμίες, ώστε να ανταποκριθεί στις ανάγκες και τα θέλω των γονιών του, προκειμένου να πάρει τη φροντίδα τους, την προσοχή ή την έγκρισή τους.

Το παιδί μεγαλώνοντας, αποκτά την τάση να ξαναδημιουργεί και να έλκεται απ’ αυτή τη «δυναμική» σε όλες του τις σχέσεις. Συνήθως χρειάζεται να αλλάξει αρκετές σχέσεις ή θέσεις εργασίας, πριν συνειδητοποιήσει ότι τα προβλήματά του δεν οφείλονται στον λάθος σύντροφο ή στη λάθος δουλειά, αλλά οφείλονται καθαρά στις νοσηρές συνήθειες που έχει με τα χρόνια αποκτήσει.

Κι επειδή οι συνήθειες στις σχέσεις αποκτώνται κατά την πρώιμη ανάπτυξη του ατόμου, όταν είμαστε παιδιά, με τα χρόνια ριζώνουν  και  φαίνονται φυσιολογικές. Αυτό κάνει ακόμα πιο δυσδιάκριτο το γεγονός να συνειδητοποιήσει κάποιος, ότι υπάρχουν εναλλακτικές.

 

Κάντε το test της  συνεξάρτησης!

Αν απαντήσετε «Ναι» σε τουλάχιστον (4) τέσσερις, από τις παρακάτω δηλώσεις, τότε έχετε κάποιο βαθμό συνεξάρτησης.

1. Δεν μπορείτε να πείτε «Όχι».

2. Πάντα συμμορφώνεστε με τις προτιμήσεις των άλλων.

3. Νιώθετε άβολα και ένοχα όταν κάνετε τα πράγματα που εσείς θέλετε.

4. Έχετε δυσκολία να αποδεχτείτε τις φιλοφρονήσεις που σας κάνουν.

5. Ντρέπεστε ή νιώθετε υπεύθυνος για την κακή συμπεριφορά των άλλων.

6. Νιώθετε θυμωμένος και δεν ξέρετε γιατί.

7. Πιστεύετε ότι η σύγκρουση δεν έχει κανένα καλό αποτέλεσμα και την αποφεύγετε πάση θυσία.

8. Συνεχώς προλαβαίνετε τις ανάγκες των άλλων και τις ικανοποιείτε πριν καν σας το ζητήσουν.

9. Έχετε την τάση να έλκετε ανθρώπους που χρειάζονται κάποιον να τους σώσει.

10. Νιώθετε μεγάλο άγχος όταν τα πράγματα δεν εξελιχθούν όπως τα σχεδιάσατε.

 

Πως θα αναγνωρίσετε τη «Συνεξάρτηση»

Κάποιες φορές χρειάζεται να κάνουμε θυσίες για τους άλλους, αλλά όταν παραμελούμε συστηματικά τις δικές μας ανάγκες, τους στόχους και τις προσδοκίες μας, για μήνες ή χρόνια, αυτό δεν είναι υγιές.

Η συνεξάρτηση οδηγεί το άτομο σε εξάντληση. Με τον καιρό, μπορεί να πάθει κατάθλιψη, να νιώθει αγχωμένος,ευρέθιστος και θυμωμένος. Κάποιες φορές είναι πολύ δύσκολο για τα συνεξαρτημένα άτομα να επιτρέψουν στον εαυτό τους να νιώσουν αυτά τα αρνητικά συναισθήματα, καθώς έχουν μάθει να μη δίνουν αξία στα συναισθήματά τους.

 

Μπορώ να το αλλάξω;

Τα συνεξαρτημένα άτομα λένε συχνά: «Έτσι είμαι. Δεν μπορώ να αλλάξω». Συνήθως χωρίς να το συνειδητοποιούν, το να υποφέρουν τους δίνει μια ικανοποίηση και μια αίσθηση περηφάνιας επειδή τα καταφέρνουν. Όμως αν δεν ζήσεις εσύ τη ζωή σου, δεν θα το κάνει κανείς άλλος για σένα.

Μπορείς να αλλάξεις την τάση για συνεξάρτηση. Είναι δύσκολο και χρειάζεται χρόνο, αλλά δεν είναι τόσο κοπιαστικό όσο το να είσαι συνεξαρτημένος.

Μικρές αλλαγές μπορεί να έχουν εντυπωσιακά μεγάλη επίδραση, γιατί η νοοτροπία, η συμπεριφορά και τα συναισθήματα της συνεξάρτησης αλληλεπιδρούν και έτσι, αλλάζοντας το ένα, αλλάζουν και τα άλλα.

 

 

Ναι, μπορείς να το αλλάξεις!

 

Ένα πρώτο βήμα για να αλλάξεις τη συνεξάρτηση, είναι να αναπτύξεις μια νοητική εικόνα, ένα «μέτρο» για το τι είναι ρεαλιστικό για σένα να κάνεις.

Μπορείς για παράδειγμα, να οραματιστείς τον εαυτό σου – το χρόνο και την ενέργειά σου – σαν ένα γυάλινο δοχείο με χρωματιστό νερό, στο αγαπημένο σου χρώμα.

Αποφάσισε πόσο από το χρωματιστό νερό χρησιμοποιούν ήδη οι διάφορες ευθύνες και υποχρεώσεις σου και επέλεξε το χαμηλότερο επίπεδο στάθμης (όχι κάτω από 30%) που θα φροντίζεις να εξασφαλίζεις για το περιεχόμενό σου, έτσι ώστε να έχεις αρκετό απόθεμα για τον εαυτό σου και τις έκτακτες ανάγκες.

 

Από κει και πέρα, κάθε φορά που κάποιος θα σου ζητάει να κάνεις κάτι, πριν αποφασίσεις αν θα το κάνεις, μπορείς να φέρνεις στο μυαλό σου την εικόνα του δοχείου σου και να εξετάζεις αν, ικανοποιώντας το αίτημα, θα εξαντλήσεις τα αποθέματά σου κάτω από το χαμηλότερο επιτρεπτό όριο (π.χ. το 30% του περιεχομένου).

Επιπλέον, είναι σημαντικό να λάβεις υπόψη αν το αίτημα έρχεται από κάποιον με τον οποίο έχεις μια ισορροπημένη και υγιή σχέση.

 

Το επόμενο βήμα είναι να μάθεις να λες «Όχι», πράγμα πολύ δύσκολο για όσους έχουν θέματα συνεξάρτησης.

Το να λες «Όχι» δεν σε κάνει κακό άνθρωπο ούτε σε εμποδίζει να παίρνεις αγάπη και τρυφερότητα. Το να νιώθεις ότι πρέπει να κερδίσεις την αγάπη και τη στοργή, είναι μια λανθασμένη πεποίθηση που οι συνεξαρτημένοι μαθαίνουν ακούσια, ως παιδιά.

Χρειάζεται να μάθεις να επεξεργάζεσαι το αίτημα του άλλου αντί να συμφωνείς αυτόματα όπως συνηθίζει να κάνει ο συνεξαρτημένος. Εξασκήσου στο να λες δυνατά μια φράση στον εαυτό σου, που θα λέει ότι θα το σκεφτείς και θα τους απαντήσεις.

Είναι καθοριστικό να εξασκηθείς λέγοντας δυνατά τη φράση, γιατί έτσι κάνεις πρόβα σε μια νέα αυτόματη απάντηση που θα έχεις έτοιμη, καθώς είναι δύσκολο να πεις «Όχι» όταν σε αιφνιδιάζουν. Μέχρι να τους απαντήσεις, μπορεί κιόλας να έχουν βρει άλλη λύση στα προβλήματά τους.

 

 Στη συνέχεια, εξασκήσου με τον ίδιο τρόπο στο να λες «Όχι».

Επιπλέον, χρειάζεται να αλλάξεις τον τρόπο με τον οποίο νιώθεις καλά με τον εαυτό σου. Οι συνεξαρτημένοι νιώθουν αυτοεκτίμηση μέσα από τον εθισμό τους στο να παρέχουν βοήθεια.

Οπότε για να αλλάξεις τη συνεξάρτηση, χρειάζεται να συμβιβαστείς με το γεγονός ότι θα παίρνεις λιγότερη ευχαρίστηση μέσα απ’ αυτό, και παράλληλα να αναπτύξεις νέους τρόπους για να νιώθεις αυτοεκτίμηση. Για παράδειγμα, να ασχοληθείς με όλα εκείνα τα πράγματα που είχες βάλει στην άκρη, όπως το να αλλάξεις εργασία ή καριέρα, να ασχοληθείς με ένα αγαπημένο σου χόμπι ή να βρεις ένα καινούριο, να αθληθείς, να κοινωνικοποιηθείς κλπ.

 

Φαντάσου ότι αυτή η εξάσκηση στους νέους τρόπους συσχέτισης με τους άλλους, είναι ένα πείραμα.

  • Δες τι αποδίδει και τι όχι, κάνε τις δικές σου διορθώσεις και πειραματίσου ξανά. Μην περιμένεις να πετύχεις μόνιμες αλλαγές αμέσως!
  • Αρκετά σύντομα, αυτό που έμοιαζε πολύ δύσκολο στην αρχή, θα γίνει κάτι φυσιολογικό για σένα.
  • Σκέψου πόσα πολλά μπορείς να πετύχεις αν βάλεις όλη την ενέργεια και το χρόνο που ξόδευες για τους άλλους, στη δική σου ζωή!!

Αξίζει να προσπαθήσετε.Καλή επιτυχία!

 

Παναγιώτα Κυπραίου–Ψυχοθεραπεύτρια  www.psychotherapeia.net.gr

Απόδοση: GoneisOnline

happy baby