Εγκυμοσύνη: ώρα για ύπνο!

ΕκτύπωσηΕκτύπωση

εγκυος και υπνοςΗ εγκυμοσύνη είναι μια περίοδος που απαιτεί αρκετή ξεκούραση και άρα θα υπέθετε κανείς ότι ο ύπνος είναι απλή υπόθεση. Κι όμως, είναι μια υπόθεση εξαιρετικά περίπλοκη!

 

Ποια είναι η πρώτη συμβουλή που οι εγκυμονούσες ακούνε συχνά; «Να κοιμάσαι και να ξεκουράζεσαι, γιατί έρχονται ξενύχτια»! Όσο και αν είναι αληθές το γεγονός ότι ένα νεογέννητο έχει πολλές απαιτήσεις και κυρίως τροφής, που κρατούν τη μαμά ξύπνια πολλές ώρες το 24ωρο, και στην εγκυμοσύνη ο ύπνος δεν είναι τόσο αυτονόητος. Στο πρώτο τρίμηνο η συχνουρία απαιτεί συχνές επισκέψεις στην τουαλέτα τη νύχτα, στο δεύτερο τρίμηνο ο ύπνος διευκολύνεται κάπως και στο τρίτο η κοιλιά και η δυσφορία δυσκολεύουν τα πράγματα! Τελικά, τι δυσκολίες θα συναντήσετε στην εγκυμοσύνη σας σε σχέση με τον ύπνο και τι μπορείτε να κάνετε;

 

Πρώτο τρίμηνο

Αν υπολογίσει κανείς τη ναυτία, τη συχνουρία και τις καούρες, αυτοί είναι σίγουρα κάποιοι σημαντικοί λόγοι για να μην μπορείτε να κοιμηθείτε στο πρώτο τρίμηνο. Όμως δεν εμφανίζουν όλες οι εγκυμοσύνες καούρες και ναυτίες. Τα τρία βασικότερα προβλήματα ύπνου στο πρώτο τρίμηνο είναι φυσικά η συχνουρία, η δυσκολία να βολευτείτε και η υπνηλία.

 

  • Υπνηλία

Ένα συχνό σύμπτωμα στο πρώτο τρίμηνο της κύησης είναι η ανεξέλεγκτη υπνηλία στη διάρκεια της μέρας. Αυτή η ξαφνική ανάγκη να γείρετε σε ένα μαξιλάρι και να κλείσετε τα μάτια αποδίδεται στα αυξημένα επίπεδα προγεστερόνης, η οποία λειτουργεί σαν υπνωτικό. Οι αυξημένες ποσότητες προγεστερόνης στο αίμα σας κάνει τη μέρα να μοιάζει ατελείωτη ή σας κάνει να νιώθετε σαν να είστε κρυωμένη. Με άλλα λόγια, σας φέρνει ακατάσχετη υπνηλία! Αυτό σημαίνει ότι εάν έχετε την πολυτέλεια να ενδώσετε στο κάλεσμα της προγεστερόνης τη μέρα, διαταράσσετε το ρολόι του ύπνου σας τη νύχτα, μη μπορώντας να κοιμηθείτε νωρίς και άρα θα νιώθετε κουρασμένη την επόμενη μέρα. Γι’ αυτόν το φαύλο κύκλο δεν υπάρχει εύκολη λύση. Επειδή, όμως, ο ύπνος είναι πολύτιμος όλες τις ώρες, ενδώστε σε έναν μικρό υπνάκο τη μέρα, αν δεν μπορείτε να κρατήσετε τα μάτια σας ανοιχτά.

 

  • «Δεν βολεύομαι»!

Στήθος που πονάει ή φαγουρίζει, πονάκια στα πλευρά, ανησυχία σάς κάνουν να δυσκολεύεστε να κοιμηθείτε το βράδυ στο πρώτο τρίμηνο. Όλα αυτά στο μέτρο του φυσιολογικού εξηγούνται από το γεγονός ότι το σώμα σας προσαρμόζεται. Έτσι, θα είναι δύσκολο να κοιμηθείτε μπρούμυτα, γιατί πιέζετε το στήθος και την κοιλιά σας. Αν έχετε συνηθίσει σε αυτήν τη στάση, αναζητήστε κάποια άλλη. Οι ειδικοί συμβουλεύουν να υιοθετήσετε το να κοιμάστε στο αριστερό σας πλευρό, γιατί έτσι διευκολύνετε την κυκλοφορία του αίματος στον πλακούντα, αλλά και τη λειτουργία των νεφρών σας. Όσο πιο γρήγορα συνηθίσετε αυτήν τη στάση, τόσο πιο εύκολα θα καταφέρνετε να κοιμηθείτε καθώς η κοιλιά σας θα μεγαλώνει.

 

  • Συχνουρία

Απαραίτητο κακό, καθώς η κύστη σας μικραίνει για χάρη της μήτρας. Η συχνουρία είναι συχνά η αιτία που στο πρώτο τρίμηνο χάνετε τον ύπνο σας. Όσο κι αν σας δυσαρεστεί, δεν πρέπει να κλείνετε τα αφτιά σας στο κάλεσμα της τουαλέτας, για να προλάβετε δυσάρεστες ουρολοιμώξεις. Κατά τα άλλα, προσπαθήστε να πίνετε υγρά κατά τη διάρκεια της μέρας και όχι αργά το απόγευμα ή πριν από τον ύπνο.

 

Top tip

Κάθε φορά που πηγαίνετε στην τουαλέτα, για να βεβαιωθείτε ότι η κύστη σας άδειασε εντελώς, σκύψτε μπροστά ενώ ουρείτε. Είναι ένα μικρό κόλπο, που τουλάχιστον θα σας σώσει από περιττές επισκέψεις στην τουαλέτα!

 

Δεύτερο τρίμηνο

Το δεύτερο τρίμηνο και εφόσον δεν ταλαιπωρείστε από ναυτία είναι λίγο πολύ το μοναδικό που τα πράγματα πηγαίνουν καλύτερα από άποψη ύπνου. Τοεγκυος κοιμάται σώμα σας αρχίζει να προσαρμόζεται, οπότε η συχνουρία περιορίζεται. Από την άλλη, όμως, αυξάνεται και η ενεργητικότητά σας, γεγονός που μπορεί να σας ωθεί να είστε συνεχώς «στην πρίζα» μέχρι αργά τη νύχτα! Σε κάθε περίπτωση οι πιθανότητες να κοιμηθείτε περισσότερο και καλύτερα είναι με το μέρος σας κι αυτό γιατί τα επίπεδα προγεστερόνης στο αίμα σας αυξάνονται σταθερά και όχι με τον ταχύ ρυθμό του πρώτου τριμήνου. Γι’ αυτό έχει σημασία να απολαύσετε αυτήν την «καλοκαιρία» αισθημάτων και ευφορίας όσο το δυνατόν περισσότερο. Μια καλή συμβουλή για να βοηθήσετε τον εαυτό σας είναι να υιοθετήσετε μια μορφή ήπιας άσκησης, που θα διευκολύνει τον νυχτερινό ύπνο. Μια βόλτα το απόγευμα, γιόγκα ή άλλη άσκηση, σύμφωνα πάντα με τις οδηγίες του γιατρού σας, θα ευνοήσουν και τη φυσική σας κατάσταση και τον ύπνο.

 

  • Κράμπες

Κάνουν δυναμικά την εμφάνισή τους στο δεύτερο τρίμηνο και μπορούν να ταράξουν τον ύπνο σας, καθώς προτιμούν τις νυχτερινές ώρες. Οι λόγοι που εμφανίζονται δεν είναι ξεκάθαροι, αν και ο ειδικοί τις αποδίδουν στο γεγονός ότι αυξάνεται το βάρος σας, κάτι που επιβαρύνει τα πόδια, ενώ και η κίνηση των κάτω άκρων δυσχεραίνεται. Αυτό που μπορείτε να κάνετε για να τις περιορίσετε είναι να μη στέκεστε όρθια για πολλή ώρα κατά τη διάρκεια της μέρας, να πίνετε αρκετό νερό, να τεντώνετε τους μυς της γάμπας πριν κοιμηθείτε, αλλά και να κάνετε ένα χλιαρό μπάνιο πριν από τον ύπνο.

 

  • Ροχαλητό

Ένα πρόβλημα που μπορεί να ανησυχήσει τον ύπνο σας στο δεύτερο τρίμηνο είναι το ροχαλητό. Αν και εμφανίζεται κυρίως κατά το τρίτο τρίμηνο, εντούτοις σε πολλές εγκυμονούσες «εκδηλώνεται» από πολύ πιο νωρίς. Αιτία του είναι το ότι πρήζεται ο βλεννογόνος της μύτης, εξαιτίας των αυξημένων οιστρογόνων στο αίμα. Παράλληλα, η αύξηση του βάρους σας μπορεί να επιφέρει αλλαγές στο λαιμό και στη μύτη, με αποτέλεσμα να ροχαλίζετε.

 

  • Καούρες και ναυτίες

Για κάποιες εγκυμονούσες οι καούρες και οι ναυτίες δεν σταματούν ούτε στο δεύτερο τρίμηνο. Ειδικά οι καούρες είναι ένα σύμπτωμα που μπορεί να δυσχεράνει το να σας πάρει ο ύπνος. Η λύση είναι να τρώτε τακτικά και μικρά γεύματα τη μέρα, να πίνετε αρκετό νερό, να κοιμάστε με περισσότερα μαξιλάρια και να συμβουλευτείτε το γιατρό σας για τη χορήγηση κάποιου αντιόξινου σκευάσματος.

 

Τρίτο τρίμηνο

Πάνω που είχατε βρει ένα ρυθμό στον ύπνο σας το τρίτο τρίμηνο μπορεί να σας αναστατώσει πάλι. Αυτό που πρέπει να έχετε κατά νου είναι ότι παρά τις δυσκολίες πρέπει να προσπαθήσετε να ξεκουράζεστε και να κοιμάστε όσο το δυνατόν περισσότερο ώστε να αντεπεξέλθετε με τα ξενύχτια του νεογέννητου.

 

  • Γιατί δεν νιώθω άνετα;

Όπως και στο πρώτο τρίμηνο έτσι και τώρα το σώμα σας είναι το βασικό σας εμπόδιο για τον ύπνο. Το μέγεθος της κοιλιάς δεν σας επιτρέπει να κοιμάστε σε όποια στάση θέλετε: ανάσκελα συνήθως πιέζεστε και δυσφορείτε, μπρούμυτα δεν υπάρχει περίπτωση, οπότε σας μένει μόνο ο ύπνος στο πλάι. Ένα μαξιλάρι εγκυμοσύνης κάτω από την κοιλιά σας ή ανάμεσα στα πόδια σας μπορεί να κάνει τη διαφορά, καθώς και ο ύπνος σε καθιστή στάση με πολλά μαξιλάρια.

 

  • Το μωρό δεν ησυχάζει!

Άλλον έναν λόγο που ο ύπνος σας είναι ανήσυχος τη νύχτα αποτελεί και το έμβρυο. Ειδικά τον 8ο και 9ο μήνα, που έχει μεγαλώσει τόσο ώστε και το ίδιο να ασφυκτιά στη μήτρα, οι κινήσεις του και κυρίως οι περιστροφές του μπορούν να σας κάνουν να μη νιώθετε άνετα. Πολλά έμβρυα είναι ήσυχα τη μέρα και μοιάζουν να «ξυπνούν» τη νύχτα όταν θέλετε να κοιμηθείτε!

 

  • Συχνουρία… ξανά!

Στο δεύτερο τρίμηνο μπορεί να ήταν περιορισμένη, στο τρίτο όμως και εξαιτίας του ότι η μήτρα σας μεγαλώνει ταχύτατα, πιέζονται όλα τα άλλα όργανα και η ουροδόχος κύστη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επιστρέψει και η συχνοουρία, ίσως πιο έντονα από πριν και κυρίως τις βραδινές ώρες. Μια λύση είναι να πίνετε λιγότερα υγρά το απόγευμα και το βράδυ, όμως καλό είναι να μην «κλείνετε» τα αφτιά σας στο κάλεσμα της τουαλέτας.

 

  • Και άλλα προβλήματα

Μην εκπλαγείτε εάν επιστρέψουν οι καούρες, οι κράμπες ή αν παρουσιάσετε ροχαλητό. Οι έρευνες δείχνουν ότι στο τρίτο τρίμηνο οι γυναίκες έχουν λιγότερες περιόδους βαθέως ύπνου και ξυπνούν πιο πολλές φορές μέσα στη νύχτα. Μοιάζει σαν το τρίτο τρίμηνο να προετοιμάζει τις μητέρες για την περίοδο που θα ακολουθήσει, με το νεογέννητο και τις συχνές αφυπνίσεις για τάισμα. Γι’ αυτό κυριολεκτικά κοιμηθείτε όποτε και όσο μπορείτε!

 

Top tip

Ειδικοί εκτιμούν ότι αν παρατηρήσετε τις ενεργές φάσεις του εμβρύου, δηλαδή πότε μοιάζει να «ξυπνά» και να κινείται, θα μπορέσετε να καταλάβετε περίπου και ποιες ώρες της ημέρας και της νύχτας θα σας ξυπνά όταν γεννηθεί!

 

Για όνειρα γλυκά!

Τι μπορείτε να κάνετε για να κοιμηθείτε κατά το δυνατόν καλύτερα όσο είστε έγκυος; - Καταρχάς καλό είναι να γνωρίσετε τον εαυτό σας και να ακούσετε το σώμα σας. Κάθε εγκυμοσύνη είναι διαφορετική, γι’ αυτό όσο πιο νωρίς βρείτε αυτό που σας ταιριάζει, τόσο το καλύτερο. Για παράδειγμα βρείτε τη στάση που σας βολεύει περισσότερο στον ύπνο ή αλλάξτε δωμάτιο για να είστε πιο κοντά στην τουαλέτα κ.ο.κ. Παρακάτω θα βρείτε μερικές οδηγίες που θα σας φανούν χρήσιμες, ώστε να βοηθήσετε τον εαυτό σας και να κοιμηθείτε καλύτερα.

- Προσοχή στο τι τρώτε και τι πίνετε. Καφές, σοκολάτα, τσάι, αναψυκτικά με καφεΐνη μπορούν να διαταράξουν τις ώρες του ύπνου σας. Ούτως ή άλλως, πρέπει να αποφεύγετε την καφεΐνη, για να μη βλάψετε το έμβρυο, όμως και η σοκολάτα περιέχει διεγερτικές ουσίες. Οπότε, καλό είναι να την αποφεύγετε. Επιπλέον, βαριά φαγητά που ενδεχομένως θα σας φέρουν καούρα ή βαρυστομαχιά, αλλά και πολλά υγρά πριν από την κατάκλιση είναι καλό να τα αποφεύγετε. Φάτε ελαφριά πριν τον ύπνο, ώστε να καταπολεμήσετε κάποια τυχόν ναυτία, αλλά και για να μην ξυπνήσετε από το στομάχι σας που διαμαρτύρεται!

- Μάθετε πώς να χαλαρώνετε. Κάθε άνθρωπος έχει τους δικούς του ρυθμούς και τρόπους για να ηρεμεί και να χαλαρώνει. Εάν εργάζεστε, αποφύγετε να το κάνετε αργά το απόγευμα, ώστε να κατευνάζετε την ένταση πριν από τον ύπνο. Κάντε έναν περίπατο ή ασκήσεις γιόγκα για να χαλαρώσετε. Δείτε την αγαπημένη σας ταινία ή διαβάστε ένα βιβλίο, ώστε να ηρεμήσετε. Πρώτα απ’ όλα, βέβαια, φροντίστε να έχετε ένα σταθερό ωράριο ύπνου, ώστε ο οργανισμός σας να ανταποκρίνεται πιο εύκολα σε αυτό.

 

Mε τη συνεργασία του Νίκου Μουρελάτου

Ελληνικά
category: 
happy baby