Συμβουλές για γονείς

Τα μυστικά της σωστής διατροφής!

ΕκτύπωσηΕκτύπωση

μικρός μάγειρας σέφΕνημερωθείτε για τις ομάδες τροφών οι οποίες χρειάζεται να «πρωταγωνιστούν» στα καθημερινά γεύματα του μικρού σας, κατά τη διάρκεια της νηπιακής του ηλικίας (από 2 ετών) και θα συμβάλουν στη σωματική, αλλά και νοητική του ανάπτυξη.

 

Από τη στιγμή που το μικρό σας μυήθηκε στον κόσμο των στερεών τροφών δεν σημαίνει φυσικά ότι ο ρόλος σας σχετικά με τη διατροφή του έχει ολοκληρωθεί! Ένα νήπιο χρειάζεται να προσλαμβάνει όλα τα απαραίτητα συστατικά για την καλή του ανάπτυξη και για το λόγο αυτόν πρέπει να καταναλώνει τροφές από όλες τις ομάδες, όπως οι πρωτεΐνες, οι υδατάνθρακες, τα λίπη, οι φυτικές ίνες και τα γαλακτοκομικά. Και φυσικά, ποιος άλλος μπορεί να φροντίσει γι’ αυτό πέρα από εσάς;

Από τη στιγμή που το παιδί σας θα κλείσει το δεύτερο έτος της ηλικίας του χρειάζεται να καταναλώνει 2 με 3 γεύματα την ημέρα. Τα γεύματα που περιέχουν πρωτεΐνες, όμως, θα πρέπει να περιορίζονται σε 1 με 2 την ημέρα. Η ποικιλία των τροφών τόσο κατά τη διάρκεια της ημέρας, όσο και κατά τη διάρκεια της εβδομάδας είναι σημαντική για τη διατροφική ισορροπία του παιδιού σας. Γι’ αυτό ναι μεν είναι καλό να δίνετε σημασία σε αυτά που καταναλώνει το μικρό σας κάθε ημέρα, αλλά είναι ακόμη πιο σημαντικό να δίνετε σημασία και σε όσα καταναλώνει ένα νήπιο στο σύνολο της εβδομάδας! Για ένα πλήρως υγιεινό και θρεπτικό αποτέλεσμα στο τέλος των 7 ημερών θα πρέπει να έχουν συμπεριληφθεί γεύματα από κάθε ομάδα τροφίμων και φυσικά σε ικανοποιητικές ποσότητες!

 

Πρωτεΐνες

  • Τι ρόλο παίζουν;

Ο ρόλος των πρωτεϊνών είναι η ενίσχυση των κυττάρων του οργανισμού, ώστε να αναπτυχθούν. Η πρόσληψη των πρωτεϊνών είναι απαραίτητη για κάθε ηλικία, πόσω μάλλον για τα παιδιά από το δεύτερο έτος και μετά, τα οποία αναπτύσσονται μέρα με τη μέρα ολοένα και περισσότερο.

  • Η σωστή ποσότητα

Οι ειδικοί προτείνουν τα παιδιά ηλικίας 1-3 ετών να καταναλώνουν 10 με 12 γραμμάρια πρωτεΐνης σε καθημερινή βάση.

  • Η πηγή…

Το μικρό σας μπορεί να προσλάβει πρωτεΐνες από την κατανάλωση κρέατος, πουλερικών, ψαριών, αβγών, δημητριακών, γαλακτοκομικών προϊόντων, οσπρίων και ξηρών καρπών.

 

Υδατάνθρακες

  • Τι ρόλο παίζουν;

Οι υδατάνθρακες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των νηπίων και τα γεμίζουν με την ενέργεια που χρειάζονται για να είναι δραστήρια και γεμάτα ζωντάνια!

  • Η σωστή ποσότητα

Από το πρώτο έτος και μετά τα παιδιά χρειάζεται να καταναλώνουν υδατάνθρακες σε ποσοστό 50 με 60% ημερησίως. Καλό είναι τα μικρά σας να μην καταναλώνουν μεγαλύτερη ποσότητα, γιατί η υπερβολή σε υδατάνθρακες μπορεί να οδηγήσει στη συσσώρευση λίπους.

  • Η πηγή…

Οι τροφές με υδατάνθρακες που πρέπει να προτιμάμε είναι οι αμυλούχες, όπως ψωμί, ζυμαρικά, ρύζι και πατάτες. Τα φρούτα και τα λαχανικά επίσης ανήκουν στην κατηγορία των σύνθετων υδατανθράκων.

 

Λίπη

  • Τι ρόλο παίζουν;

Τα λίπη είναι παρεξηγημένα, αφού θεωρούνται περιττά στα καθημερινά γεύματα. Στην πραγματικότητα όμως οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν πόσο απαραίτητα είναι για την πρόσληψη των απαιτούμενων επιπέδων ενέργειας και για τη σωματική, νοητική, αλλά και πνευματική ανάπτυξη των παιδιών. Παρόλα αυτά, θα πρέπει τα γεύματα που καταναλώνουν τα νήπια και περιέχουν λιπαρά να είναι ελεγχόμενα, καθώς η υπερβολική ποσότητα λιπαρών μπορεί να οδηγήσει σε παχυσαρκία ή προβλήματα υγείας στην ενήλικη ζωή του παιδιού. Τα πιο υγιεινά λιπαρά είναι εκείνα με χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένο λίπος.

  • Η σωστή ποσότητα

Η κατανάλωση των λιπών σε καθημερινή βάση για τα παιδιά από 2 ετών και πάνω καλό είναι να μην ξεπερνά το 25 με 30% των συνολικών θερμίδων σε ημερήσια βάση.

  • Η πηγή…

Τροφές που περιέχουν χαμηλά κορεσμένα λιπαρά και χαμηλή χοληστερόλη είναι τα πουλερικά, το ψάρι και το άπαχο κρέας (βρασμένο, μαγειρευτό ή ψητό, αλλά όχι τηγανητό), τα γαλακτοκομικά και τα αλλαντικά με λίγα λιπαρά. Από την άλλη πλευρά, το ελαιόλαδο είναι όχι απλά πολύ υγιεινό για τη διατροφή των παιδιών, αλλά και απαραίτητο για την καλή τους υγεία (περιέχει ακόρεστα λιπαρά) αλλά και την καλή λειτουργία του εντερικού τους συστήματος.

 

Φρούτα και λαχανικά

  • παιδί παγκάκι κολατσιόΤι ρόλο παίζουν;

Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι από τις κατηγορίες των τροφών που δεν πρέπει να απουσιάζουν από την καθημερινή διατροφή μικρών και μεγάλων. Οι φυτικές ίνες, όπως και τα φρούτα, συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του εντέρου και έτσι το μικρό σας δεν πρόκειται να υποφέρει από δυσκοιλιότητα. Οι φυτικές ίνες, όμως, όσο πολύτιμες κι αν είναι, δεν θα πρέπει να καταναλώνονται σε υπερβολικές ποσότητες, γιατί εμποδίζουν τον οργανισμό του μικρού σας από το να αφομοιώσει βιταμίνες και σίδηρο.

  • Η σωστή ποσότητα

Είναι καλό το μικρό σας από 2 ετών και πάνω να καταναλώνει 4 με 5 γεύματα με φυτικές ίνες ημερησίως.

  • Η πηγή…

Εκτός από τα φρούτα και τα λαχανικά οι φυτικές ίνες υπάρχουν και στα δημητριακά, στο ψωμί και στα ζυμαρικά ολικής αλέσεως ολικής αλέσεως και στο μαύρο ρύζι.

 

Γαλακτοκομικά

  • Τι ρόλο παίζουν;

Το γάλα περιέχει ασβέστιο, το οποίο είναι πολύ βασικό για την ανάπτυξη του παιδιού σας. Για το λόγο αυτόν συνιστάται η κατανάλωσή του (κατά προτίμηση του άπαχου ή ημιάπαχου) σε καθημερινή βάση.

  • Η ποσότητα κατανάλωσης

Η ποσότητα των γαλακτοκομικών που μπορεί να καταναλώνει το μικρό σας από το δεύτερο έτος της ζωής του και μετά είναι από 350 ml έως και 400 ml.

  • Η πηγή…

Το παιδί σας μπορεί να προσλάβει την απαραίτητη ποσότητα γαλακτοκομικών από το γάλα σε ρόφημα, το τυρί ή το γιαούρτι.

 

Σνακ για πάντα!

Τα σνακ δεν αρέσουν μόνο στους ενήλικες, τα λατρεύουν και οι μικροί μας φίλοι! Ανάμεσα, λοιπόν, στα κυρίως γεύματα μπορείτε να δίνετε στο μικρό σας, εφόσον έχει όρεξη, μερικά θρεπτικά αλλά και απολαυστικά σνακ. Εφαρμόστε, λοιπόν, κάποιες από τις λαχταριστές μας ιδέες:

  • Φρουτοσαλάτα (φρέσκα κομμάτια από κοκτέιλ φρούτων εποχής).
  • Σταφίδες ή αποξηραμένα φρούτα.
  • Αραβική πίτα και ραβδάκια από καρότα.
  • Κέικ από φρούτα ή λαχανικά.
  • Γιαούρτι με φρούτα.
  • Κριτσίνια, φρυγανιά ή κράκερ ολικής αλέσεως με cottage cheese.
  • Μπισκότα ολικής αλέσεως και 1 φλιτζάνι γάλα.
  • Τοστ με άπαχο τυρί, γαλοπούλα και ντομάτα.

Λαχταριστή λαχανοσαλάτα με κομμένο αγγούρι, καρότο, φύλλα μαρουλιού, ρόκα ή σπανάκι σε έναν γευστικό συνδυασμό. Μπορείτε ακόμη, για να δελεάσετε το μικρό σας, να φροντίσετε να δώσετε ένα σχήμα στο πιάτο του π.χ. μια χαρούμενη φατσούλα φτιαγμένη από λαχανικά!

 

happy baby