Συμβουλές για γονείς

Το μενού της εξυπνάδας!

ΕκτύπωσηΕκτύπωση

πράσινο μήλοΗ επιστροφή ή η πρώτη χρονιά στο σχολείο θα αλλάξει σημαντικά τις μέρες και τις ανάγκες του παιδιού σας. Χρειάζεται ενέργεια αλλά και τροφή για τον εγκέφαλο ώστε να ανταποκρίνεται στις σχολικές του υποχρεώσεις. Τι θα πρέπει να προσέξετε στη διατροφή του παιδιού σας;

 

Πρώτα απ’ όλα πρωινό!

Ένα ολοκληρωμένο πρωινό αποτελεί το πιο βασικό γεύμα για ολόκληρη την ημέρα. Τόσο εμείς οι μεγάλοι όσο και τα μικρά παιδιά οφείλουμε να παρέχουμε στον εαυτό μας ένα πρωινό αναζωογονητικό και άκρως θρεπτικό. Ξεχάστε φυσικά τα τηγανητά αυγά και το μπέικον και προτιμήστε φρέσκους χυμούς, γάλα και φρέσκο ψωμί με βούτυρο, μέλι ή μαρμελάδα. Να θυμάστε ότι ένα πλήρες πρωινό ενεργοποιεί το μεταβολισμό, βοηθά το μαθητή να αντιμετωπίσει το αίσθημα της πείνας κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενώ μειώνει τις πιθανότητες συσσώρευσης λίπους στον οργανισμό.

 

HOT TIP

Στύψτε φρέσκους χυμούς και φροντίστε να τους καταναλώνετε αμέσως, καθώς όσο περνάει η ώρα τόσο πιο πολλές βιταμίνες χάνονται. Το ίδιο φυσικά ισχύει και με τα λαχανικά.

 

Το κολατσιό

Παρόλο που κάθε σχολείο έχει το κυλικείο του, εν τούτοις καλό θα ήταν να προτιμήσετε να ετοιμάσετε η ίδια το κολατσιό του μικρού σας. Ένα σάντουιτς με δυο φετούλες τυρί, ντομάτα και λίγο άπαχο παριζάκι είναι μια εύκολη, νόστιμη και ακίνδυνη επιλογή. Παράλληλα προτρέψτε το μικρό σας να πίνει αρκετό νερό και πολλούς χυμούς. Καλό θα ήταν να το συμβουλεύετε συστηματικά να αποφεύγει τα κρουασάν και τα πατατάκια.

 

Κάτι γλυκό...

Ο οργανισμός έχει σαφέστατα ανάγκη από κάτι γλυκό, το θέμα είναι να υπάρχουν όρια που δεν θα υπερβαίνουμε. Μια σοκολάτα μια στο τόσο, ειδικά σε περιόδους διαγωνισμών, δεν βλάπτει. Φυσικά το μικρό σας θα πρέπει να μην τρώει και κάποιο άλλο γλυκό, να πλένει αμέσως τα δοντάκια του και να μην το δωροδοκείτε τάζοντάς του σοκολάτες και καραμέλες για να κάνει κάτι.

 

Το μεσημεριανό...

Μετά από μια κουραστική ημέρα το μεσημεριανό κρίνεται απολύτως απαραίτητο. Ο οργανισμός του μικρού σας έχει χάσει αρκετή ενέργεια, η οποία θα πρέπει να αναπληρωθεί άμεσα, ώστε να εξασφαλιστεί η σωστή λειτουργία του οργανισμού.

  • Το ψάρι είναι μια πληρέστατη επιλογή για το μεσημεριανό τραπέζι. Καθώς είναι πλούσιο σε φώσφορο αλλά και άλλα θρεπτικά συστατικά, παρέχει σε όλη την οικογένεια αυτό ακριβώς που χρειάζεται.
  • Όσο κι αν γκρινιάζει το παιδί σας, τα όσπρια δεν μπορούν να λείπουν από τη διατροφή του. Είναι απολύτως υγιεινά και αποτελούν θεμέλιο λίθο στο χτίσιμο ενός υγιούς και δυνατού οργανισμού.
  • Η σαλάτα με το παρθένο ελαιόλαδο οφείλει πάντα να συνοδεύει τα γεύματά σας. Όπως φυσικά και μια φετούλα ψωμί. Εδώ δείξτε προσοχή και μην αφήσετε το μικρό σας να καταναλώνει μεγάλες ποσότητες ψωμιού.
  • Τέλος, μην καταργήσετε το κρέας. Το κοτόπουλο αλλά και το κόκκινο κρέας είναι πολύ σημαντικά και προσφέρουν τεράστια οφέλη, αρκεί η κατανάλωσή τους να γίνεται με μέτρο. Αποφύγετε τα λίπη και τα τηγανιτά.

8 βήματα υγείας

  1. Ακολουθήστε μια υγιεινή καθημερινή διατροφή, με όλες τις ομάδες τροφίμων, σύμφωνη με τη μεσογειακή διατροφή. Αποκλείστε τρόφιμα πλούσια σε λιπαρά και ζάχαρη.
  2. Προτιμήστε προϊόντα με λίγη ζάχαρη. Περιορίστε την κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε ζάχαρη, όπως είναι τα γλυκά. Τα τρόφιμα αυτά θα πρέπει να εντάσσονται σπάνια στη διατροφή τους.
  3. Εντάξτε το γάλα και τα λοιπά γαλακτοκομικά προϊόντα στο καθημερινό διαιτολόγιο του μικρού σας.
  4. Αποφύγετε τροφές με πολύ αλάτι, όπως αλμυρά σνακ, αλατισμένους ξηρούς καρπούς, παστά, αλλαντικά, αλμυρά τυριά και επεξεργασμένα τρόφιμα. Καταναλώστε ψωμί και φρυγανιές χωρίς αλάτι.
  5. Φροντίστε το μικρό σας να καταναλώνει καθημερινά τουλάχιστον 5 μικρομερίδες από φρούτα και λαχανικά. Επίσης, μην ξεχνάτε να συνοδεύετε τα γεύματα του παιδιού από λαχανικά.
  6. Το ελαιόλαδο πρέπει να είναι ο βασικός τύπος λίπους που καταναλώνει το μικρό σας. Αποφύγετε την κατανάλωση σπορέλαιου, βουτύρου και κορεσμένων λιπαρών, από ζωικές κυρίως τροφές. Τρώτε συχνά λιπαρά ψάρια, που είναι πηγές των ωφέλιμων Ω3 λιπαρών.
  7. Δώστε στο παιδί δημητριακά ολικής άλεσης και τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες. Πηγές υδατανθράκων, όπως πατάτα, ζυμαρικά, ρύζι και όσπρια, πρέπει να υπάρχουν στο διαιτολόγιο καθημερινά, μαγειρεμένα όμως με ελάχιστο λάδι.
  8. Προτρέψτε το μικρό σας να αθλείται συχνά.

Αν το παιδί σας τρώει στο σχολείο…παιδί τρώει

Αν το παιδί σας φοιτά σε σχολείο που διαθέτει καφετέρια ή εστιατόριο, όπου και τρώει το μεσημεριανό του, σκεφτείτε ότι η ευθύνη των επιλογών που κάνει στο φαγητό είναι στα χέρια του. Αν οι επιλογές του είναι ανθυγιεινές ή όχι εξαρτάται από το τι είδους συνήθειες έχει και στο σπίτι. Οι σχολικές καφετέριες μπορεί να σερβίρουν μερικά υγιεινά πιάτα, όπως σαλάτες, όμως το φαγητό τους, ως επί το πλείστον, είναι πλούσιο σε λιπαρά για να ελκύει τα παιδιά.

* Αδράξτε την ευκαιρία ειδικά με τα «πρωτάκια» και κάντε μια επίσκεψη στο σχολείο για να δείτε τι επιλογές φαγητού έχει το παιδί σας. Μετά συζητήστε μαζί του τι του αρέσει. Διδάξτε το να διαλέγει υγιεινές τροφές και μια φορά την εβδομάδα να έχει τη δυνατότητα να τρώει ό,τι θέλει. Η καλύτερη λύση είναι βεβαίως το… ταπεράκι! Αν ετοιμάζετε το φαγητό του από πριν, τουλάχιστον θα ξέρετε αν έφαγε ή όχι, άλλα και τι έφαγε.

* Ενθαρρύνετε τα παιδιά να τρώνε γεύματα που περιλαμβάνουν φρούτα, λαχανικά, άπαχο κρέας και ψωμί ολικής άλεσης αντί για άσπρο. Επίσης, μάθετέ τα να αποφεύγουν τα τηγανητά και να προτιμούν το γάλα και το νερό αντί για τα αναψυκτικά.

 

Υγιεινές επιλογές για όλα τα παιδιά

Είτε τρώνε στο σχολείο είτε όχι, ο καλύτερος τρόπος για να τα πείσετε να διαλέγουν σωστά, πέρα από την «πλύση εγκεφάλου», είναι να προετοιμάζετε από το προηγούμενο βράδυ μαζί με το παιδί το γνωστό πλέον ταπεράκι, δείχνοντάς του μερικά «κόλπα» που κάνουν το φαγητό ελαφρύ και εύγευστο.

Να μερικές προτάσεις:

  • Αντί για σαλάμι επιλέξτε άπαχη γαλοπούλα
  • Πολύσπορο ψωμί αντί για άσπρο
  • Μουστάρδα αντί για μαγιονέζα
  • Ψητές πατάτες και λαχανικά αντί για τηγανητές
  • Φρέσκα φρούτα αντί για κομπόστα με ζάχαρη
  • Κουλουράκια ολικής άλεσης αντί για μπισκότα
  • Γάλα, φυσικός χυμός αντί για αναψυκτικά

Το παν είναι η προετοιμασία και η διασκέδαση. Διαλέξτε χαρούμενα τάπερ ή πηγαίντε για ψώνια μαζί με τα παιδιά, ώστε να συνηθίσουν στην ιδέα ότι ένα ελαφρύ γεύμα δεν είναι άγευστο ή ανιαρό!

 

Για ένα σωστό ταπεράκι…

Κανόνες υγιεινής ισχύουν φυσικά και για το ταπεράκι του παιδιού σας. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να διατηρούνται σε σωστή θερμοκρασία προϊόντα όπως το γιαούρτι ή το κρέας πριν τα καταναλώσει. Για το λόγο αυτόν φροντίστε:

  • Να πλένετε τα χέρια σας πριν την προετοιμασία του φαγητού
  • Να χρησιμοποιείτε ειδικά τάπερ-θερμός για το ζεστό φαγητό και αντίστοιχα σακουλάκια που διατηρούν κρύα κάποια άλλα τρόφιμα.
  • Πλένετε σχολαστικά το τάπερ όταν το παιδί το φέρνει στο σπίτι. Μη χρησιμοποιείτε δεύτερη φορά είδη που προορίζονται για μια χρήση (π.χ. πλαστικά πιρουνάκια, σακουλάκια κ.τ.λ.).

Η διατροφή στο σχολείο

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα σχολεία φέρουν μεγάλη ευθύνη όχι μόνο για την κατανόηση από μέρους των παιδιών της σημασίας της υγιεινής διατροφής και της σωματικής άσκησης, αλλά και για την ουσιαστική τους αξιοποίηση. Τα παιδιά περνούν μεγάλο μέρος της ημέρας τους στο σχολείο και κάποια έχουν τη δυνατότητα να φάνε το μεσημεριανό του στη σχολική καφετέρια. Ακόμη όμως κι αν γυρίσουν το μεσημέρι σπίτι για να απολαύσουν το σπιτικό φαγητό, συνήθως δε λένε «όχι» σε ένα κολατσιό που θα τους δώσει ενέργεια για να «κρατηθούν» τις ατέλειωτες ώρες μαθημάτων. Έχουν, όμως, τη δυνατότητα να τραφούν σωστά στα σχολικά κυλικεία;

 

Τι επιτρέπεται στα σχολικά κυλικεία

Για να ξέρετε τι τρώνε τα παιδιά σας στο σχολείο πρέπει πρώτα να ξέρετε τι επιτρέπεται να πωλείται στα σχολικά κυλικεία σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας που υποτίθεται ότι ισχύει από το 1998!

  • Σάντουιτς και τοστ με τυρί. Προαιρετική η προσθήκη φρέσκου βουτύρου και εποχιακών λαχανικών (π.χ. ντομάτα, μαρούλι)
  • Ψωμί και απλά αρτοσκευάσματα (φρυγανιές, αρτίδια, κουλούρια, φραντζολάκια, λαγάνες, παξιμάδια)
  • Σταφιδόψωμο σε ατομική συσκευασία
  • Τυρόπιτα ή σπανακόπιτα
  • Τυριά
  • Γάλα σε ατομική συσκευασία
  • Γιαούρτι «παντός τύπου» (χωρίς συνθετικές, γλυκαντικές και χρωστικές ύλες), π.χ. με φρούτα, φρυγανιές, δημητριακά, ξηρούς καρπούς
  • Φρούτα εποχής, πλυμένα και τυλιγμένα σε σελοφάν
  • Φυσικοί χυμοί φρούτων με περιεκτικότητα χυμού 100%
  • Ξηροί καρποί (σε μικρή συσκευασία)
  • Τσάι και λοιπά αφεψήματα

Αυτά τα είδη μπορούν να διατίθενται όλα ή και τμηματικά, κατά την κρίση των υπεύθυνων οργάνων για την καλή λειτουργία των σχολικών κυλικείων, ενώ απαγορεύεται αυστηρά η διάθεση άλλων, μη προβλεπόμενων προϊόντων.

Όσον αφορά στα «απλά αρτοσκευάσματα», ο κώδικας τροφίμων και ποτών του Γενικού Χημείου του Κράτους στο άρθρο 113 αναφέρει τα προϊόντα που μπορεί να αντικαταστήσουν τον άρτο, όπως οι φρυγανιές, τα αρτίδια, τα φραντζολάκια, τα κουλούρια, οι λαγάνες και τα παξιμάδια, ενώ τσουρέκια, κρουασάν, bake rolls κ.λπ. δεν επιτρέπεται να διατίθενται από τα σχολικά κυλικεία.

Ως «γάλα σε ατομική συσκευασία», σύμφωνα με τον κώδικα τροφίμων και ποτών του Γενικού Χημείου του Κράτους, νοείται αποκλειστικά και μόνο το γάλα το οποίο προέρχεται από αγελάδα, είναι νωπό, είναι πλήρες, δεν έχει υποστεί αφυδάτωση ή συμπύκνωση και δεν περιέχει άλλες επιπλέον ουσίες (π.χ. κακάο).

 

Με την συνεργασία του διαιτολόγου-διατροφολόγου M.Sc. ιδρυτή του portal διατροφής mednutrition.eu Παρασκευά Παπαχρήστου.

happy baby