Κακές συνήθειες στην διατροφή; Βάλτε τέλος!

ΕκτύπωσηΕκτύπωση

μαμά και παιδί τρώνε πιτσαΟι διατροφικές συνήθειες των μικρών παιδιών διαμορφώνονται και επηρεάζονται από ένα σύνολο παραγόντων. Όμως, όπως όλες οι συνήθειες, έτσι και αυτές διδάσκονται ή αλλάζουν!

 

Πολλοί γονείς παραπονιούνται ότι τα παιδιά τους δεν τρώνε σωστά, τρώνε λίγο ή πολύ, δεν κάθονται στο τραπέζι κ.ο.κ. Οι κακές διατροφικές συνήθειες των παιδιών, όμως, όπως και οι καλές, μπορεί να είναι εν μέρει θέμα χαρακτήρα του παιδιού, κατά τα υπόλοιπα μέρη, όμως, είναι θέμα εκπαίδευσης και επιμονής των γονιών μέχρι τα παιδιά τους να μάθουν να τρέφονται σωστά. Πώς, λοιπόν, μπορείτε να βοηθήσετε τα παιδιά, από μικρή κιόλας ηλικία, να υιοθετήσουν καλές συνήθειες διατροφής;

 

1. Κάντε επίδειξη καλών συνηθειών!

Τα παιδιά κάθε ηλικίας, είτε είναι νήπια είτε πιο μεγάλα, αρέσκονται να κάνουν ό,τι κάνει η μαμά και ο μπαμπάς. Γι’ αυτό η λύση είναι μία: κάντε καθημερινά επίδειξη των καλών σας συνηθειών. Εάν εσείς τρώτε φρούτα και λαχανικά, κάθεστε στο τραπέζι για φαγητό, τρώτε πάντα πρωινό, δεν τσιμπολογάτε, τότε κατά ένα μεγάλο ποσοστό και τα παιδιά σας θα θελήσουν να κάνουν το ίδιο. Ακόμη κι αν δεν σας αρέσει το μπρόκολο (κακώς, αφού είναι ένα μια τροφή-φάρμακο), καταναλώστε το με όρεξη μπροστά στα παιδιά σας!

Βάλτε στο τραπέζι ένα κουτί με μπισκότα και δίπλα μια πιατέλα με φρούτα και διαλέξτε τα φρούτα αντί για τα μπισκότα, ενώ τα παιδιά φυσικά σάς παρακολουθούν. Με άλλα λόγια αγαπήστε την υγιεινή διατροφή εσείς πρώτα για να την αγαπήσουν και τα παιδιά σας. Ακόμη και αν ένα παιδί δεν ενστερνιστεί την αγάπη για το μπρόκολο, τουλάχιστον δεν θα υιοθετήσει από τη μαμά την αγάπη για τα μπισκότα ή τα γλυκά, όταν δεν τη βλέπει να τα τρώει συνέχεια και μάλιστα αντί για το κανονικό φαγητό.

Ορίστε ένα κλασικό παράδειγμα: Οι περισσότεροι ενήλικες δεν τρώνε όσπρια, μπάμπιες ή αλλά τρόφιμα που έχουν μεγάλη διατροφική αξία, πιθανότατα χωρίς να τα έχουν δοκιμάσει καν. Με αυτήν τη λογική δεν τα βάζουν στο τραπέζι τους ούτε για τα παιδιά. Πώς, λοιπόν, περιμένουμε να τρώει ένα παιδί π.χ. ρεβύθια, όταν ούτε η μαμά ούτε ο μπαμπάςτου τα τρώνε; Επεκτείνοντας τους δικούς σας γευστικούς ορίζοντες μπορείτε να επεκτείνετε και του παιδιού σας και να ανακαλύψετε θησαυρούς γεύσεων που μέχρι τώρα αγνοούσατε!

 

2. Μη θέτετε κανόνες με βάση την απαγόρευση!

Οι λιχουδιές είναι μέρος της ζωής των παιδιών. Αργά ή γρήγορα θα εκτεθούν σε αυτές είτε από άλλα παιδιά, είτε από τον παππού και τη γιαγιά, ή ακόμη από την τηλεόραση. Όμως το πόσα «κακά» τρόφιμα θα καταναλώσουν, κάθε πότε και πώς εξαρτάται από το πώς θα τους τα παρουσιάσετε και τι κανόνες θα τα βάλετε. Αποδεδειγμένα τα παιδιά έχουν μια τάση να αντιδρούν στην άρνηση και την απαγόρευση. Όσα περισσότερα «μη» ακούν, τόσο περισσότερο ανυπάκουα μοιάζουν να γίνονται! Επιπλέον το απαγορευμένο είναι πιο γλυκό και αυτό ισχύει και για τους ενήλικες!

Απαγορεύοντας σε ένα παιδί να φάει κάτι είναι σαν να του λέτε να το φάει με βουλιμία! Ας δούμε, μάλιστα, μια ενδιαφέρουσα έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Κρατικό Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια. Σε μια ομάδα μικρών παιδιών δόθηκε ένα κανονικό μεσημεριανό. Όσα από τα παιδάκια έλεγαν ότι χόρτασαν τα πήγαιναν σε ένα δωμάτιο γεμάτο με λιχουδιές, όπως σοκολάτες, γλειφιτζούρια κ.ά. Τα παιδιά των οποίων οι γονείς ήταν οι πιο αυστηροί και περιοριστικοί έφαγαν τις περισσότερες λιχουδιές. Με άλλα λόγια είχαν μάθει ότι όταν τέτοια σνακ είναι διαθέσιμα, είναι προτιμότερο να τα φάνε γιατί στο σπίτι τους δεν θα τα βρουν!

Το κλειδί, λοιπόν, για να μην καταναλώνουν τα παιδιά σας συνέχεια λιχουδιές αντί για το φαγητό τους είναι ο τρόπος που διαθέτετε τέτοια τρόφιμα αλλά και τι περιθώρια επιλογών τους αφήνετε. Δεν χρειάζεται να τα απαγορεύσετε. Εντάξτε τα, καλύτερα, στη διατροφή τους, αλλά σε συγκεκριμένες ποσότητες και συγκεκριμένες στιγμές. Είναι επόμενο, με άλλα λόγια, ότι όταν ένα παιδί πεινάει και στο σπίτι δεν υπάρχει φαγητό ή ωράριο φαγητού, το παιδί αυτό θα τσιμπολογήσει όσα του προσφέρουν μόνο θερμίδες και καθόλου θρεπτικά συστατικά.

 

3.Φαγητό μόνο στο τραπέζι, όλοι μαζί!

Η οργάνωση και η συστηματικότητα στο καθημερινό τραπέζι είναι από τους πλέον σημαντικούς παράγοντες για να αποκτήσουν τα παιδιά καλές συνήθειες διατροφής, να μην πεινούν και έτσι να μην καταφεύγουν στα τρόφιμα κακής ποιότητας. Δεν θα βαρεθούμε να υπογραμμίζουμε ότι οι παλιές καλές συνήθειες των γιαγιάδων, που έκαναν το φαγητό καθημερινή τελετουργία στην οποία συμμετείχε όλη η οικογένεια, ακόμη και αν το φαγητό ήταν «ταπεινό» (ψωμί κι ελιές για τους δύσκολους καιρούς), ήταν αυτές που διατηρούσαν όλη την οικογένεια σε φόρμα.

Έχει μεγάλη σημασία για ένα παιδί τόσο για τον ψυχισμό του όσο και για το μεταβολισμό του να τρώει στο τραπέζι μαζί με όλη την οικογένεια μέσα σε ένα περιβάλλον τάξης και ηρεμίας, χωρίς τηλεόραση ανοιχτή και χωρίς τίποτα να του αποσπά την προσοχή. Η αλήθεια είναι ότι όταν και οι δύο γονείς εργάζονται, είναι μεγάλο ζήτημα να βρεθούν όλοι στο ίδιο τραπέζι. Δεν έχει σημασία. Ακόμη κι αν μόνο ο ένας γονιός είναι παρών, το ωράριο και η τελετουργία του φαγητού πρέπει να είναι ιερές. Μπορεί μια μέρα να μην προλάβετε να μαγειρέψετε και να παραγγείλετε απ’ έξω. Κόψτε μια σαλάτα και φάτε όλοι στο τραπέζι, όχι στον καναπέ και όχι μπροστά στην τηλεόραση.

Έχετε φάει πριν τα παιδιά σας; Δεν πειράζει! Καθίστε μαζί τους τρώγοντας φρούτα ή μια σαλάτα (έτσι τους δίνετε το καλό παράδειγμα όπως είπαμε και πιο πάνω). Οι έρευνες δείχνουν ότι οι οικογένειες που τρώνε έστω και μια φορά μαζί τρέφονται πιο σωστά από όσους τρώνε χωριστά. Από ψυχολογικής άποψης ένα παιδί που πηγαίνει σχολείο, όταν ξέρει ότι στο σπίτι το περιμένει ένα κρύο πιάτο που θα το φάει μόνο του, είναι πιο πιθανό να προτιμήσει να φάει έξω με τους φίλους του, με αποτέλεσμα οι γονείς να μην ελέγχουν τι πραγματικά τρώει το παιδί τους.

 

παιδί και μακαρόνια4. Μη δέχεστε πάντα το «όχι» των παιδιών!

Στην αρχή θα ακούτε πολλά «μπλιαχ» και «δεν θέλω» από τα παιδιά σας. Ειδικά στα νήπια θα χρειαστεί να δώσετε να δοκιμάσουν ένα τρόφιμο τουλάχιστον δέκα φορές μέχρι να το συμπαθήσουν. Όμως όσο πιο πιεστικοί γίνεστε, τόσο πιο πολύ θα αρνούνται. Αυτό δεν σημαίνει ότι με το πρώτο «όχι» που θα σας πει το παιδί θα διαγράψετε αυτό που δεν του αρέσει.

Πετάξτε του το μπαλάκι! Δεν θέλει να φάει κρέας με κολοκυθάκια; Η επόμενη επιλογή του είναι κρέας με σαλάτα ή αλλιώς θα πρέπει να μείνει νηστικό. Ναι, σας πονάει να βλέπετε το παιδί σας νηστικό, αλλά αργά ή γρήγορα θα καταλάβει ότι η μαμά δεν αστειεύεται και ότι τα καπρίτσια στο φαγητό δεν συγχωρούνται.

Ένας έξυπνος κανόνας για να κάνετε πιο δεκτικά τα παιδιά είναι και ο εξής: συμφωνήστε ότι δεν θα λένε «όχι» σε ό,τι δεν τους αρέσει πριν καν το δοκιμάσουν. Πρώτα θα τρώνε μια μπουκιά και μετά θα λένε «όχι, ευχαριστώ». Με αυτόν τον τρόπο εάν έχετε ένα πιάτο γεμάτο λαχανικά θα πρέπει να φάνε πρώτα μια μπουκιά από όλα πριν πουν όχι!

 

5. Ανακατέψτε τα… στην κουζίνα!

Το άγνωστο σαν έννοια μας φοβίζει όλους. Φανταστείτε όμως πόσο φοβίζει ένα μικρό παιδί. Αυτό ισχύει και για απλά πράγματα όπως οι τροφές. Δεν είναι απαραίτητο ότι οι ντομάτες βγάζουν δόντια και το μαρούλι νύχια, όμως τα παιδιά αγαπούν να έχουν τον έλεγχο για να νιώθουν ασφάλεια.

Επομένως ένας τρόπος για να τους μάθετε την υγιεινή διατροφή είναι να τα βάλετε στη διαδικασία του μαγειρέματος και της επιλογής των τροφών. Καταστρώστε μαζί το μενού δίνοντάς τους βέβαια από πριν τις επιλογές (δηλαδή βάλτε διλήμματα όπως «φασολάκια ή σπανάκι για σήμερα;»).

Δώστε τους την ευκαιρία να παίξουν παιχνίδια ρόλων ανακηρύσσοντάς τα βοηθούς σεφ και βάζοντάς τα να κόψουν λαχανικά. Αφήστε τα να ανακατέψουν τη σαλάτα ή να αναμείξουν το γιαούρτι με κέτσαπ. Σε κάθε περίπτωση αποδείξτε τους ότι το φαγητό είναι μια διασκέδαση, με πολλά χρώματα και μεγάλη ποικιλία!

 

Τι λένε οι έρευνες…

Έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία, σύμφωνα με το Κέντρο Προστασίας των Καταναλωτών, ισχυρίζεται ότι περισσότερο από το ένα τρίτο των παιδιών κάτω των 6 χρονών δεν τρώει κανένα φρούτο ή λαχανικό σε καθημερινή βάση. Η έρευνα, επίσης, αναφέρει ότι η ποσότητα φρούτων και λαχανικών που καταναλώνεται από τα παιδιά σχετίζεται άμεσα με τις διατροφικές συνήθειες των γονιών. Δημογραφικά στοιχεία τα οποία σχετίζονταν με την κατανάλωση λαχανικών ήταν η μόρφωση της μητέρας, η ηλικία και το φύλο του παιδιού. Το αν οι γονείς καταναλώνουν ή όχι φρούτα και λαχανικά, η διάρκεια του θηλασμού καθώς και ο χρόνος εισαγωγής των φρούτων και των λαχανικών στην παιδική διατροφή καθορίζει τη μελλοντική κατανάλωση και των δύο κατηγοριών (φρούτα-λαχανικά) από τα παιδιά, σύμφωνα με τους ερευνητές. Η διατροφή με γεύματα, που μαγειρεύονται στο σπίτι, συσχετίστηκε με πιο συχνή κατανάλωση λαχανικών. Οι περισσότερο μορφωμένοι γονείς είχαν παιδιά που έτρωγαν λαχανικά πιο συχνά, όσο ήταν μικρά αλλά και μεγαλώνοντας.

 

'Εξυπνο tip

Όταν όλες οι προσπάθειές σας να δεχτεί το παιδί ένα νέο τρόφιμο έχουν αποτύχει, δοκιμάστε το εξής. Συνήθως τα παιδιά αντιδρούν στις έντονες γεύσεις, όπως αυτή που έχει το σπανάκι και το μπρόκολο. Χρειάζεται, λοιπόν, να κάνετε κάτι για να τις ουδετεροποιήσετε. Λίγο αλάτι, λίγη ζάχαρη, λίγο βούτυρο ή λιωμένο τυρί από πάνω μπορεί να είναι το κλειδί για να ανοίξει το στόμα του. Για παράδειγμα σε ένα παιδί που δεν θέλει να φάει σπανάκι βραστό, δώστε κροκέτες με σπανάκι ή και μπρόκολο. Τραγανές, νόστιμες και υγιεινές!

 

ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΑ ΣΕΝΑΡΙΑ

Να τι μας είπε η Βιργινία, μητέρα δύο αγοριών. «Ο πρώτος μου γιος, ο Άκης, ήταν υπόδειγμα παιδιού σε ό,τι αφορά το φαγητό του. Άρχισε τη στερεά τροφή από τον 5ο κιόλας μήνα και έδειχνε μεγάλη προθυμία στο να δοκιμάζει ό,τι του έδινα. Αλλά και αργότερα ως νήπιο δεν με απασχόλησε με διατροφικά καπρίτσια. Πάντα έτρωγε ό,τι του έβαζα στο πιάτο. Ήταν τόσο καλόβολος που άρχισα να πιστεύω ότι τα κακότροπα παιδιά ήταν απλώς μια υπερβολή των μαμάδων. Μέχρι που γέννησα τον δεύτερο γιο μου και κατάλαβα τι περνούσαν άλλοι γονείς! Μέχρι την ηλικία των 7 μηνών ο Δημήτρης αρνιόταν πεισματικά να ανοίξει το στόμα για να φάει την κρέμα του ή κάθε άλλη τροφή που προσπαθούσαμε να του δώσουμε. Αργότερα όταν χρόνισε και έγινε λίγο πιο ελαστικός με τη φρουτόκρεμα, συνέχισε να κοιτά με καχυποψία καθετί πράσινο, εκτός αν ήταν χρωματιστές καραμέλες! Τελικά του έδινα όλα τα πράσινα λαχανικά σε κροκέτες ψημένες στο φούρνο. Έτσι πήρα το μάθημά μου. Κατάλαβα ότι για να κόψει κανείς τις κακές συνήθειες και τα καπρίτσισ των παιδιών και να τα μάθει να τρώνε σωστά δεν φτάνει μόνο να τους προσφέρει υγιεινές τροφές. Χρειάζεται να μάθει και άλλα κόλπα»!

 

Με τη συνεργασία της γιατρού-βιοπαθολόγου, ειδικευθείσας στο Παρίσι στη Χειρουργική της Παχυσαρκίας, Δρ. Μαρίας Ψωμά.

happy baby